Nyt spisested på nørrebro California kitchen

Marrakesh

marrakech17

I påskeferien 2016 tog Martin og jeg til Marokko, vi havde aldrig været der før og jeg havde tit overvejet destinationen. Vi ville gerne et sted hen hvor vi kunne få noget sol og varme, men fordi vi kun havde en uge, så skulle det ikke være en alt for lang flyvetur. I slutningen af Marts er der ikke mange steder i Europa hvor vi ville få vores ønsker opfyldt, og året tidligere havde vi været i Israel som i øvrigt er et fantastisk sted at rejse til på den årstid, men der havde vi jo allerede været, ja, ja ved det godt, first class problems.

Marrakesh it was, jeg fandt et hotel på booking.com ifølge dem selv 5 stjerner, men efter dansk standard er det nok nærmere 3 stjerner, men vi havde et kæmpe værelse, udsigt over poolen, udemærket restaurant og et gym der kunne bruges. Hotellet lå i gå-afstand til Medinaen, hvilket passede os rigtig godt.

marrakech16

Vi brugte første dag på at se os omkring i området og gik en tur ind til Medinaen, hvor vi spiste meget lokalt på Chez Chegrouni, det ligger på pladsen Place Jamma El Fna, som bestemt er et besøg værd både om dagen og aftenen. Restauranten er overhovedet ikke fancy, men maden er virkelig god og autentisk, på tilbageturen gik vi en tur forbi den store Koutoubia Moske.

marrakech

På tagterassen af Cafe des Epices, nød vi solen og en grøn smoothie, der er en afslappet atmosfære og det er et perfekt lille get away fra de små gader, hvor der kan købes krukker, tæpper, krydderier og pruttes om prisen på alt. Vi købte et tæppe med hjem fra Al Matjar, hvor ejeren Chabi S. Mohammed gav os lov til at gå rundt og finde det vi selv syntes var pænt, hvilket nærmest er umuligt i Soaken. Prisen på et Beni Ouarain tæppe er en helt anden end i Danmark og vi havde med vilje pakket let, så vi slap for ekstra betaling på vej hjem.

marrakech6

Vi besøgte også Yves Saint Laurents´s have, den er super fin og hyggelig, bestemt en seværdighed værdig, men vi besøgte ikke museet derinde, for vi var ærlig talt lidt trætte over at skulle betale igen, vi havde jo betalt for at komme ind i haven. (som i øvrigt er dyrere for turister). Husk en trøje både i souken og i haven der kan godt blive lidt køligt.

marrakech8

En aften gik vi på NOMAD og fik en lækker middag, der er en skøn udsigt over Soaken og perfekt til en hyggelig romantisk aften, restauranten er lidt finere og det samme er serveringen, uden at det er dyrt.

Altasbjergene kan ses på en dagstur og vi nød vandringen op til toppen, det skal lige siges, det er ikke for dem med usikre ben, der er ikke meget sikkerhed, så du skal hoppe rundt fra klippe til klippe, som en lille bjergged, overvej dit fod tøj inden du tager på bjergtur.

marrakech12-1

Ugen gik faktisk rigtig hurtigt og dagen efter vores bjerg tur, blev vi på hotellet hele dagen, nød solen og vores pool, faktisk bevægede vi os først udenfor hotellet omkring aften hvor vi dovent spiste på en turist restaurant ved et gigantisk mall, tæt på hotellet.

marrakech18

Gueliz er et lidt pænere område hvor du finder både Starbucks og Zara. Vi fandt en god restaurant ved Marrakech Plazza, hvor vi nød lækker sushi i store flyder sofaer. Et sted du helt sikkert skal booke inden du tager til Marrakech, er en oplevelse på luksus hotellet La Mamounia, de har en smuk have og nogle lækre spa behandlinger.

Der er mange museer i Marrakesh, men dem sprang vi over, i stedet fik vi gået mange ture og nød de enorme indtryk, som er så anderledes end nogen andre steder jeg har været. Jeg følte mig ikke utryg imens vi var der, men jeg havde nok ikke rejst dertil uden Martin. Det var en spændende oplevelse og jeg vil klart anbefale andre at opleve en uge i Marrakesh. Jeg har det lidt ligesom med Dubai, det er noget man skal opleve, men jeg behøver ikke komme igen, så skulle det lige være for at surfe.